Markedsføring

Markedsføring av plantebaserte retter

Plantebasert mat skal være en fordel for kantiner, miljøet og ikke minst gjestene! Det finnes mange måter å markedsføre og øke salget av plantebaserte retter på, og mange kantiner bruker ulike tilnærminger. Ved å gjøre de nye rettene mer synlige og implementere nudging-tiltak, kan etterspørselen øke betydelig. Her er noen tips for hvordan du kan komme i gang! Ta gjerne kontakt med oss for flere råd.

markedsforing-stor

Dagens rett

Presenter plantebaserte retter som «dagens rett» eller «kokkens anbefaling», eller som «Lindas favoritt» (hvis kantineleder heter Linda).

Tilgjengelighet

Plasser plantebaserte retter på den mest fremtredende plassen på disken eller menyen, og tilby dem som førstevalg.

Plakater eller skilt på disken

Gi gjestene en ekstra mulighet til å bli oppmerksom på plantebaserte retter. Fokuser på aspekter ved rettene som smak, opplevelse og konsistens.

Lavere pris

Tilby de plantebaserte rettene til en lavere pris enn de kjøttbaserte.

Medbestemmelse

Oppfordre gjestene til å smake på potensielle nye plantebaserte retter og stemme på sine favoritter før de legges til som fast rett på menyen.

Smaksprøver

Tilby gratis smaksprøver på plantebaserte retter.

Plantebasert flertall

Tilby minst to plantebaserte retter for hver kjøttbaserte rett.

Kjøttreduksjon

Bytt ut en andel av kjøttet i kjøttretter med f.eks. linser eller bønner.

Hva om en enkel endring i måten kantiner presenterer rettene sine på, kan hjelpe oss med å nå globale klimamål?

Relevante artikler

Få flere tips i vår gratis håndbok!

Grønn Framtids håndbok tilbyr et utvalg av oppskrifter og praktisk veiledning for å hjelpe kantiner med å introdusere mer plantebasert mat på menyen. Bestill din håndbok gratis her!